asia2123

Zadanie 4 (1p) W akapicie 3 autor mówi o obojętności pewnej grupy ludzi. Na czym polega ta obojętność? ………… Zad 5 W jakim sensie „pomniki i zabytki mogą być testamentem do wypełnienia”? … Zadanie 6 Biorąc pod uwagę treść akapitu 4, wyjaśnij, jaki wpływ na pewną grupę ludzi wywiera uczucie patriotyzmu Zad 7 Z jakiego powodu przejawianie zaangażowanej formy patriotyzmu może nie być łatwe? Odpowiedz na podstawie akapitu 5 Zad 8 W akapicie 6 o ludziach stanowiących mniejszość społeczeństwa autor mówi w sensie: 1. Ani pozytywnym ani negatywnym 2. Raz pozytywnym, raz negatywnym 3. Pozytywnym 4. Negatywnym Zadanie 9 (2 p) Odnosząc się do podanych przez autora w akapicie 6 przykładów, wyjaśnij, czym wyróżnia się wspomniana mniejszość społeczna? Odpowiedz jednym zdaniem …………………………………………………………………………………………….. Zad 10 Na czym polega najważniejsza zmiana, jeśli chodzi o przeżywanie miłości do ojczyzny dawniej i dziś? Odpowiedz na podstawie akapitu 7. Zad 11 Użyte w akapicie 8 określenia: „zarośla nieporozumień” to: 1. Epitet 2. Porównanie 3. Oksymoron 4. Metafora Zadanie 12 (1 p) Na jakie pytanie musimy znaleźć odpowiedź, jeśli chcemy uniknąć nieporozumień w kwestii patriotyzmu? Sformułuj to pytanie, biorąc pod uwagę treść akapitu 8 Zad 13 Jakie uczucia – pozytywne czy negatywne – wchodzą w skład „bogactwa przeżyć”? Odpowiedz jednym zdaniem na podst. akapitu 9 … Zad 14 Na jakie dwa źródła sensu istnienia i celu życia zwraca uwagę autor w akapicie 10?. Jaki to ma związek z główną myślą tekstu? Zad 15 Odpowiedz w 2-3 zdaniach na pytanie zawarte w tytule artykułu, biorąc pod uwagę treść całego tekstu:, „Kto potrzebuje patriotyzmu” …………………………………… to sa zadania do tego tekstu nizej i prosze o pomoc

+0 pkt.
Odpowiedz

Odpowiedzi: 4

about 14 years ago

a gdzie ten tekst?

karoei

Beginner Odpowiedzi: 33 0 people got help
about 13 years ago

mam to samo zadanie ale nie ma pojęcia jak dostać się do odpowiedzi na nie możesz mi powiedzieć jak to zrobić??

rubinmysz

Newbie Odpowiedzi: 2 0 people got help
about 13 years ago

Oto Tekst> Kto potrzebuje patriotyzmu? 1. Polski upór w dochodzeniu praw narodu do istnienia sprawiał, że kultura polska była w XIX wieku kulturą pociąga-jącą, że kiedy bycie Polakiem utrudniało życie, polonizowały się dziesiątki tysięcy, także Austriaków i Niemców. Dlaczegóżby się tej specyfiki wyrzekać teraz, kiedy w dodatku nic już nie kosztuje, bo ci, co mieli polec, już polegli? 2. Czy i komu dziś jest potrzebny patriotyzm, żywiący się poczuciem wspólnej tradycji i poczuciem odpowiedzialności za jej trwanie? Najwidoczniej nie tym ludziom, którzy chcieliby „zredukować patriotyzm do takich cnót jak rzetelne płacenie podatków, poszanowanie prawa, przyzwoitość, uczciwość i punktualność" - czyli do cnót uniwersalnych, wypranych z zaszłości i kulturowego konkretu. 3. Im obojętne jest zapewne, do jakiego ciągu historycznego weszli, w jakim języku słyszeli i wymawiali pierwsze słowa, jakie śpiewali piosenki, na jakie patrzyli drzewa i rzeki. Ich poczucie odpowiedzialności za zbiorowość jest czysto for¬malne - postulują stosowanie się do obowiązujących przepisów i ogólnych norm współistnienia - i nie naraża na żadne trudne wybory. Na pomniki i zabytki nie patrzą jako na testament do wypełnienia; cmentarze nie budzą w nich refleksji odnoszących się do ich własnych działań. 4. Są jednak i tacy, a znajdujemy ich we wszystkich warstwach społecznych, którzy odczuwają potrzebę patriotyzmu, opartego na wspólnej kulturze i wyrażającego się przez zobowiązanie, przez wolę przyjęcia współodpowiedzialnoś¬ci. Poczucie zakorzenienia i przynależności budzi w nich zarazem poczucie nakazu, by dla polskiej kultury i zbiorowości coś zrobić, by nie dać zmarnieć spuściźnie pokoleń. 5. Oczywiście taki patriotyzm zderza się frontalnie ze współczesną ekonomizacją wszystkich wartości, z postawą, którą znakomicie streszcza formuła: Cash is fact, everything is opinion - tylko gotówka jest faktem, cala reszta to poglądy. A po cóż mieć poglądy, które coś kosztują? 6. Zapewne tacy ludzie stanowią w naszym społeczeństwie mniejszość; ale przecież tak samo tylko mniejszości potrzebna jest muzyka Chopina czy Mozarta, tylko mniejszość chce przeżywać wzruszenie na widok poetyckiej lekkości gotyckich tuków czy tego zespolenia rzeczowości i ducha, jakie widzimy w rzeźbie romańskiej, pragnie oglą¬dać miejsca, gdzie zrodziła się europejska cywilizacja, i miejsca, o których czytamy w Trylogii; tylko mniejszość czuje skurcz gardła, kiedy czyta strofy Kochanowskiego czy owo genialne ułożenie zgłosek w wierszu jego następcy, Sępa-Szarzyńskiego: „Pokój - szczęśliwość; ale bojowanie/ Byt nasz podniebny". 7. Przeżycie ojczyzny, dawniej powszechne, niemal przymusowe, staje się dzisiaj przeżyciem z wyboru, częściowo moralnego, częściowo uczuciowego. Jesteśmy patriotami, bo nimi być chcemy, choć nie musimy. S. Natomiast spory na temat patriotyzmu nie wyjdą z zarośli nieporozumień i wieloznaczności, jeżeli się ich nie ustawi, zaczynając od płaszczyzny filozoficznej. Od ustalenia, za jaką wizją człowieczeństwa się opowiadamy. Czy naszym wzorem jest człowiek zakorzeniony w historii i konkrecie społecznym i kulturowym, obciążony przez ten konkret koniecznością wyborów, nieraz tragicznych - czy też wolny od zaszłości, silny dzięki wyzwoleniu homo oeconomicus? 9. Czy człowiek, któremu świadomość zbiorowej przeszłości i poczucie więzi ze wspólnotą dostarcza bogactwa przeżyć, a więc także i cierpień), i dumy, i wstydu - czy też człowiek, który tylko za siebie odpowiada, tylko z siebie jest rad, tylko własne klęski przeżywa, tylko we własnym istnieniu sens znajduje? 10.1 tu właśnie jest sedno sprawy: czy sens istnienia, uzasadnienie celów i decyzji znajdujemy w sobie - czy poza sobą?

rubinmysz

Newbie Odpowiedzi: 2 0 people got help
about 13 years ago

hey mam to samo zadanie a nie moge znaleść do tego tekstu odpowiedzi bys mi pomogła

syla1990

Newbie Odpowiedzi: 1 0 people got help

Najnowsze pytania w kategorii Język Polski

Ładuj więcej