Juliagoda

[7]Akcja w "Fauście" ma charakter jednorodny w tym sensie, że wątki poboczne zostają wprowadzone ze względu na bohatera, ale jednocześnie tenże bohater jest uczestnikiem akcji wyższej, która jako wynik umowy pomiędzy Panem a Mefistofelesem , nosi charakter nadrzędny. Do tej akcji należą też interwencje Chórów, które zachowują swój arbitralny charakter.[...] Stąd do dramatu romantycznego przeniknie dwubiegunowa konstrukcja fabuły [...]. Dwudzielność ta występowała już w tragediach Szekspira (Makbet), lecz nie istniała tu możliwość "zanurzania" świata metafizyki, jako swoistej akcji wyższej, w świat bohatera działającego.[...] [8]To, że postacie dramatów romantycznych posługują się mową poetycką, że chóry, jakie w nich znajdziemy, śpiewają poezję, stąd się zapewne bierze, że [...] człowiek najpierw wyrażał się w sposób poetycki, a pieśń była pierwszą i podstawową ekspresją mowy ludzkiej. Jeśli więc dramat romantyczny ma być tym odkrywczym sposobem poznawania człowieka [...] w ogóle, z jego dylematami i dręczącymi go zagadkami, to [...] taka byłaby może najprostsza odpowiedź na pytanie, dlaczego chóry w Dziadach , chóry w "Manfredzie" i "Prometeuszu wyzwolonym"(tytuł poematu Percy'ego Shelleya) [...] są reprezentacją pewnej zbiorowości , która unisono (jednym glosem, technika spiewu choralnego) traktuje jako pierwotną mowę archaicznego człowieka-poety i dlaczego to są w ogóle dramaty poetyckie. [9]Można przyjąć-[...] w uproszczeniu - że dramat romantyczny jest w zasadzie dramatem miejsca, że inicjacja (wtajemniczenie) bohatera odbywa się poprzez drogę, jaką pokonuje i że od niej zależą pozostałe jakości dramatu: czas i fabuła. Jest to możliwe tylko w tym przypadku, kiedy elementy tragedii, komedii i dramatu Szekspira, łącząc się ze sobą, doprowadzają do polifonizacji (wielogłosowości) i polimorfizacji (wielokształtności) świata przedstawionego przezentowanego z wielu różnych stron. Takie określenie [...] ujawnia, że dramat [romantyczny] ma zupełnie inną niż klasyczna tradycję, że właściwie narodził się z interpretacji dramatów Szekspira. Zad.1 Na podstawie cytowanego tekstu przypomnij najważniejsze założenia poetyki klasycyzmu, uwzględniając w szczególności stosunek tego kierunku do normy literackiej. Zad.2 Wykorzystując akapit 2., opisz różnice pomiędzy dramatem antycznym i szekspirowskim, wyjaśnij ich źródło.. Zad.3 Omów wpływ Szekspira na dramat romantyczny. Zad.4 Znajdź w cytowanym fragmencie informacje dotyczące miejsca, akcji i czasu dramatu romantycznego - określ, w jaki sposób traktuje je ten dramat i wyjaśnij, z czego to wynika. Zad.5 Na podstawie akapitów 4. i 8. objaśnij konsekwencje "pieśni rodzimej" dla dramatu romantycznego. Zad.6 W odniesieniu do akapitu 3. rozwiń myśl autora na temat związków pomiędzy pojmowaniem przez romantyzm roli artysty a kształtem dramatu romantycznego. Zad.7 Wyjaśnij, na czym polega nowatorstwo dramatycznego. (proszę tylko aby używać jak najmniej cytatów i nie tłumaczyć słowo w słowo jak jest w tekście dlatego mam problem bo nie wiem jak ująć to inaczej bo tekst jest napisany i tak językiem prostym)

+0 pkt.
Odpowiedz

Odpowiedzi: 2

about 15 years ago

Up

Juliagoda

Talented Odpowiedzi: 46 0 people got help
about 15 years ago

CZY KTOŚ UDZIELIŁ ODPOWIEDZI

iwet1805

Novice Odpowiedzi: 11 0 people got help

Najnowsze pytania w kategorii Język Polski

Ładuj więcej